Puhuimme viimeksi siitä, miten mainosten täytyy erottua rohkeudellaan ja erilaisuudellaan. Nyt on keskustelua herättänyt jälleen yksi mainos. Mitäs mieltä olette tästä?
Tässä vielä toinenkin esimerkki. Piilomerkitystä vai ei?
En koe kuvien olevan "liian intiimejä" - on pahempiakin mainoskuvia nähty. Kuva jossa naiset halaavat toisiaan tosin on ehkä se intiimein poseeraus jota voisi paheksua. Jos en tietäisi heidän olevan äiti ja tytär, en välttämättä noteeraisi pahemmin koko asiaa.
Seksikkyyden käyttö mainonnassa on ollut kuitenkin suhteellisen tasaista viimeisten vuosien aikana. Joten onko se mainostajan vai katsojan vika, hos ajattelee kuvat "väärin"?
Itse mainosten lisäksi tulkinnatkin ovat nykyisin rohkeampia -joskus suorastaan tarkoitushakuisia. Toisaalta mainossuunnittelijat saattavat varsin tietoisesti myös hakea kohua ja keskustelua. Itse en nimittäin olisi välttämättä edes noteerannut koko mainosta ilman linkittämääni uutista.
En muista, olenko altistunut kyseiselle mainokselle aiemmin. Nyt ylittyi huomiokynnys ja päädyin jopa prosessointivaiheeseen.
Katariina kirjoitti..."Kuva jossa naiset halaavat toisiaan tosin on ehkä se intiimein poseeraus jota voisi paheksua," selitätkö tämän vielä, en ymmärtänyt, vaikka varmasti joku tärkeä ajatus sinulla oli tässä takana.
Itse en koe mainosta paheksuttavana. Äidin ja tyttären välinen suhde on avoin ja välissä ei ole mitään ns. blokkia. Äiti voi rauhallisesti tukeutua tyttärensä syliin.
En sitten tiedä, että olenko aivan hakoteillä, mutta tällainen viesti itselleni välittyy kuvaa katsoessa.
Olen tässä nyt Sarrahin kanssa samaa mieltä. En koe halauskuvaa mitenkään eroottisena; eikö äiti ja tytär saa halata? On totta että seksiä käytetään liikaa mainonnassa, mutta tätä mainosta en koe mitenkään häiritsevänä.
Minna, tarkoitin siinä sitä että joku voisi ottaa mainitsemani halauskuvan liian eroottisena. Mutta sekin on toki katsojan silmässä, itse en koe sitä häiritsevänä tai liian seksuaalisena. Mutta hyvinkin konservatiiviset vanhempani (tai ns. kukkahattutädit) voisivat tulkita kuvan liian paljastavana ja eroottisena.
Mielestäni mainonta on menossa kokoajan pahempaan suuntaan. Yhä vähemmän pidetään yhtään mitään kiellettynä. Kun alkaa miettimään missä menee mainoksen rajat, pitää lähteä todella rankkoihin asioihin, kuten lapsiporno ja vaikka pedofilia, että tietää varmasti, että nämä on kiellettyjä.
Kun ylipäätään puhutaan mainonnasta käsitteenä, puhutaan samalla ajasta, yhteiskunnasta ja moraalista. Millä tavalla saadaan ihmiset kiinnostumaan? Mikä heitä koskettaa/mikä ei? Mistä he tietävät? Mikä kiinnostaa? Tässä tapauksessa ihmisiä kiinnostaa seksualisuus ja kauneus, joten ihmisiä houkutellaan näillä asioilla ja siihen liitetään vaatteet ja tuotteet, joita he sitten toivottavasti haluavat.Mielestäni "mainonnan moraali" on tavallaan jo ylittänyt tämän mainoksen asteen. Seksikkäitä naisia seksikkäissä alusvaatteissa, olivat he sitten äiti tai tytär ja tyttökaverukset, tuskimpa mainosta poistetaan tai kampanja kielletään liian moraalittomana tai kielteisenä, koska "on pahempaakin nähty." Kovasti ovat ajat muuttuneet ja muuttuvat edelleen.
En koe kuvien olevan "liian intiimejä" - on pahempiakin mainoskuvia nähty. Kuva jossa naiset halaavat toisiaan tosin on ehkä se intiimein poseeraus jota voisi paheksua. Jos en tietäisi heidän olevan äiti ja tytär, en välttämättä noteeraisi pahemmin koko asiaa.
VastaaPoistaSeksikkyyden käyttö mainonnassa on ollut kuitenkin suhteellisen tasaista viimeisten vuosien aikana. Joten onko se mainostajan vai katsojan vika, hos ajattelee kuvat "väärin"?
Itse mainosten lisäksi tulkinnatkin ovat nykyisin rohkeampia -joskus suorastaan tarkoitushakuisia. Toisaalta mainossuunnittelijat saattavat varsin tietoisesti myös hakea kohua ja keskustelua. Itse en nimittäin olisi välttämättä edes noteerannut koko mainosta ilman linkittämääni uutista.
VastaaPoistaEn muista, olenko altistunut kyseiselle mainokselle aiemmin. Nyt ylittyi huomiokynnys ja päädyin jopa prosessointivaiheeseen.
Katariina kirjoitti..."Kuva jossa naiset halaavat toisiaan tosin on ehkä se intiimein poseeraus jota voisi paheksua," selitätkö tämän vielä, en ymmärtänyt, vaikka varmasti joku tärkeä ajatus sinulla oli tässä takana.
VastaaPoistaItse en koe mainosta paheksuttavana. Äidin ja tyttären välinen suhde on avoin ja välissä ei ole mitään ns. blokkia. Äiti voi rauhallisesti tukeutua tyttärensä syliin.
VastaaPoistaEn sitten tiedä, että olenko aivan hakoteillä, mutta tällainen viesti itselleni välittyy kuvaa katsoessa.
Olen tässä nyt Sarrahin kanssa samaa mieltä. En koe halauskuvaa mitenkään eroottisena; eikö äiti ja tytär saa halata? On totta että seksiä käytetään liikaa mainonnassa, mutta tätä mainosta en koe mitenkään häiritsevänä.
VastaaPoistaMinna, tarkoitin siinä sitä että joku voisi ottaa mainitsemani halauskuvan liian eroottisena. Mutta sekin on toki katsojan silmässä, itse en koe sitä häiritsevänä tai liian seksuaalisena. Mutta hyvinkin konservatiiviset vanhempani (tai ns. kukkahattutädit) voisivat tulkita kuvan liian paljastavana ja eroottisena.
VastaaPoistaJuu hyvä. Juuri tuota Viivin näkemystä tässä hain.
VastaaPoistaMielestäni mainonta on menossa kokoajan pahempaan suuntaan. Yhä vähemmän pidetään yhtään mitään kiellettynä. Kun alkaa miettimään missä menee mainoksen rajat, pitää lähteä todella rankkoihin asioihin, kuten lapsiporno ja vaikka pedofilia, että tietää varmasti, että nämä on kiellettyjä.
VastaaPoistaKun ylipäätään puhutaan mainonnasta käsitteenä, puhutaan samalla ajasta, yhteiskunnasta ja moraalista. Millä tavalla saadaan ihmiset kiinnostumaan? Mikä heitä koskettaa/mikä ei? Mistä he tietävät? Mikä kiinnostaa? Tässä tapauksessa ihmisiä kiinnostaa seksualisuus ja kauneus, joten ihmisiä houkutellaan näillä asioilla ja siihen liitetään vaatteet ja tuotteet, joita he sitten toivottavasti haluavat.Mielestäni "mainonnan moraali" on tavallaan jo ylittänyt tämän mainoksen asteen. Seksikkäitä naisia seksikkäissä alusvaatteissa, olivat he sitten äiti tai tytär ja tyttökaverukset, tuskimpa mainosta poistetaan tai kampanja kielletään liian moraalittomana tai kielteisenä, koska "on pahempaakin nähty." Kovasti ovat ajat muuttuneet ja muuttuvat edelleen.
VastaaPoista