Henkilökohtainen myyntityö on henkilöiden kohtaamista yksityisesti. Tällaisia tapahtumia ovat mm. puhelinmyynti, vähittäiskauppa sekä ovelta ovelle -myynti.
Henkilökohtainen myynti on tehokasta, räätälöityä neuvottelua asiakkaan kanssa ja antaa parempia tuloksia. Tilanteesta saadaan luotua asiakkaalle miellyttävämpi, jolloin suostuttelun keinoin yleensä saadaan haluttu kauppa tehtyä. Palautemahdollisuus on suorempi sekä rehellisempi asiakkaan suunnalta. Myynnin kohteena voi olla pieni ryhmä tai yksi henkilö.
Asiakkaan kohtaamisessa myyjä voi tehdä virheitä, kuten liian henkilökohtainen suhtautuminen tai liian tungeksiva asenne asiakasta kohtaan. Myyjän tulisi kuunnella ja huomioida asiakkaan toiveet.
Myyjällä tulisi olla hyvät viestintätaidot. Hyvä myyjä tietää mitä myy ja tulee toimeen monessa tilanteessa erilaisten ihmisten kanssa. Hyvällä myyjällä on hyvä ihmistuntemus. Hän tietää, milloin kannattaa lähestyä asiakasta.
Henkilökohtaisessa myyntityössä tärkeää:
1. Tuote/palvelu -Tuotteen tai palvelun ominaisuudet vaativat henk.koht tilannetta
2. Asiakaskunta -Pieni,heterogeeninen,myynti vaatii jälkihoitoa
3. Jakelukanavat -Tuote voidaan myydä suoraan asiakkaalle -Jos maahantuoja tuo tuotteen x Suomeen, maahantuoja ei henk.koht tee myyntityötä asiakasta kohtaan vaan kouluttaa jälleenmyyjiä. -Koko jakeluketjun on tiedettävä tuotteen tiedot
4.Hinta -Suuri marginaali tai neuvoteltava hinta, esim. auton osto/vaihto
Henkilökohtaisessa myyntityössä on aloitettava asiakkaiden kartoituksesta ja tehtävä markkinointitutkimus kohderyhmälle. Myyntitilanteeseen on syytä valmistatua etukäteen huolella, jotta palvelu toimii. Kuitenkin on jätettävä pelivaraa mahdollisiin kompromisseihin. Tärkeää on esitellä tuote hyvin ja selkeästi, sekä miettiä tyydyttäviä vastauksia asiakkaan kysymyksiin. Joskus myyntityöhön voi kuulua seuranta ja jälkimarkkinointi.
Myynnin edistäminen
Myynnin edistäminen sisältää kaikki markkinointiviestinnän keinot, jotka edistävät myyntiä. Se tukee myymälätyötä, mainontaa ja markkinointia. On yllytte asiakkaalle tekemään lopullisen ostopäätöksen.
Kysymykset
Miten voimme promotoida itseämme?
Miten karkoitamme parhaat sponsorit?
Onko parempi soittaa sponsorille etukäteen vai käydä paikan päälle?
Lyydia, Nella & Risto vastaa: Voimme promotoida itseämme luomalla nettisivut ja hakeutumalla julkisuuteen lähettämällä tiedotteita mediaan. Sponsoreille on tärkeää ilmoittaa heidän hyötyvän tästä jotenkin. Jos annamme kuvan, että he joutuvat huonoon valoon meidän kautta tai meidän sponssaamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä, he häippäsevät. Parempi on soittaa ensin ja sitten mennä käymään. Se antaa asiallisemman kuvan. Sillä ne karkoitetaan, kun ollaan töykeitä. Maksimissaan kaksi ihmistä menee paikan päälle sponssia haettaessa. Kolme on jo liikaa, sponsorin on helpompi keskittyä asiaan kun on vain kaksi kohdetta. Verbaalisti lahjakkaimmmat on parasta lähettää paikalle, jotka osaavat edustaa ryhmää ja keskustella sopimukset läpi.
Mielestäni on hyvä soittaa ennen kuin käy kysymässä sponsorointia. Jos olisin yrityksen edustaja, minua ärsyttäisi suunnattomasti random ilmaantuminen ovelle. On kohteliasta ilmoittaa tulosta etukäteen, edustajalla voi olla kiireitä yms.
Henkilökohtainen myyntityö
VastaaPoistaHenkilökohtainen myyntityö on henkilöiden kohtaamista yksityisesti. Tällaisia tapahtumia ovat mm. puhelinmyynti, vähittäiskauppa sekä ovelta ovelle -myynti.
Henkilökohtainen myynti on tehokasta, räätälöityä neuvottelua asiakkaan kanssa ja antaa parempia tuloksia. Tilanteesta saadaan luotua asiakkaalle miellyttävämpi, jolloin suostuttelun keinoin yleensä saadaan haluttu kauppa tehtyä. Palautemahdollisuus on suorempi sekä rehellisempi asiakkaan suunnalta. Myynnin kohteena voi olla pieni ryhmä tai yksi henkilö.
Asiakkaan kohtaamisessa myyjä voi tehdä virheitä, kuten liian henkilökohtainen suhtautuminen tai liian tungeksiva asenne asiakasta kohtaan. Myyjän tulisi kuunnella ja huomioida asiakkaan toiveet.
Myyjällä tulisi olla hyvät viestintätaidot. Hyvä myyjä tietää mitä myy ja tulee toimeen monessa tilanteessa erilaisten ihmisten kanssa. Hyvällä myyjällä on hyvä ihmistuntemus. Hän tietää, milloin kannattaa lähestyä asiakasta.
Henkilökohtaisessa myyntityössä tärkeää:
1. Tuote/palvelu
-Tuotteen tai palvelun ominaisuudet vaativat henk.koht tilannetta
2. Asiakaskunta
-Pieni,heterogeeninen,myynti vaatii jälkihoitoa
3. Jakelukanavat
-Tuote voidaan myydä suoraan asiakkaalle
-Jos maahantuoja tuo tuotteen x Suomeen, maahantuoja ei henk.koht tee myyntityötä asiakasta kohtaan vaan kouluttaa jälleenmyyjiä.
-Koko jakeluketjun on tiedettävä tuotteen tiedot
4.Hinta
-Suuri marginaali tai neuvoteltava hinta, esim. auton osto/vaihto
Henkilökohtaisessa myyntityössä on aloitettava asiakkaiden kartoituksesta ja tehtävä markkinointitutkimus kohderyhmälle. Myyntitilanteeseen on syytä valmistatua etukäteen huolella, jotta palvelu toimii. Kuitenkin on jätettävä pelivaraa mahdollisiin kompromisseihin. Tärkeää on esitellä tuote hyvin ja selkeästi, sekä miettiä tyydyttäviä vastauksia asiakkaan kysymyksiin. Joskus myyntityöhön voi kuulua seuranta ja jälkimarkkinointi.
Myynnin edistäminen
Myynnin edistäminen sisältää kaikki markkinointiviestinnän keinot, jotka edistävät myyntiä. Se tukee myymälätyötä, mainontaa ja markkinointia. On yllytte asiakkaalle tekemään lopullisen ostopäätöksen.
Kysymykset
Miten voimme promotoida itseämme?
Miten karkoitamme parhaat sponsorit?
Onko parempi soittaa sponsorille etukäteen vai käydä paikan päälle?
Kuinka monen on soveliasta mennä paikan päälle?
-Pauliina, Aapo, Lotta, Sarrah
Lyydia, Nella & Risto vastaa:
VastaaPoistaVoimme promotoida itseämme luomalla nettisivut ja hakeutumalla julkisuuteen lähettämällä tiedotteita mediaan. Sponsoreille on tärkeää ilmoittaa heidän hyötyvän tästä jotenkin. Jos annamme kuvan, että he joutuvat huonoon valoon meidän kautta tai meidän sponssaamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä, he häippäsevät. Parempi on soittaa ensin ja sitten mennä käymään. Se antaa asiallisemman kuvan. Sillä ne karkoitetaan, kun ollaan töykeitä. Maksimissaan kaksi ihmistä menee paikan päälle sponssia haettaessa. Kolme on jo liikaa, sponsorin on helpompi keskittyä asiaan kun on vain kaksi kohdetta. Verbaalisti lahjakkaimmmat on parasta lähettää paikalle, jotka osaavat edustaa ryhmää ja keskustella sopimukset läpi.
Mielestäni on hyvä soittaa ennen kuin käy kysymässä sponsorointia. Jos olisin yrityksen edustaja, minua ärsyttäisi suunnattomasti random ilmaantuminen ovelle. On kohteliasta ilmoittaa tulosta etukäteen, edustajalla voi olla kiireitä yms.
VastaaPoista5/5
VastaaPoista