Pirjo Vuokon mukaan mainonta on maksettua yhtäaikaista ja persoonatonta toimintaa.Mainonta on hänen mukaansa suunnattu isolle kohderyhmille.Mainonta on jatkuvasti menossa kuitenkin personoidumpaan suuntaan ja rajaa kohderyhmiään, esimerkiksi nuoret, aikuiset ja vanhukset.
Mainonnalla pyritään saamaan pitkäaikaisia vaikutuksia kuluttajiin. Sillä varmistetaan tuotteen ja yrityksen tunnettuus. Sillä luodaan ja vahvistetaan mielikuvia ja haluja. Mainonnalla yritetään luoda kestäviä asiakassuhteita sekä ylläpitää vanhoja.Mainonnalla yrietään muuttaa ihmisten käyttäytymistä yritystä kohtaan. Sillä informoidaan, suostutellaan sekä muistutetaan.
Mainonta seuraa aikaansa ja siihen vaikuttavat yhteiskunnan kulttuuri ja moraali. Nykypäivänä mainonta on mennyt koko ajan vapaampaan ja rajoja rikkovampaan suuntaan. Asiakkaan mielenkiinto halutaan herättää mahdollisimman voimakkailla ärsykkeillä. Esimerkiksi paljastavat alusvaatemainokset ovat jo täysin normaaleja katukuvassa. Mainoksen on oltava kuitenkin tunnistettava mainokseksi ja mainontaa ohjaavat edelleen tietyt lait.
Erilaisia mainonnan tyylejä ja mainoksia ovat esimerkiksi
1)Tähän en todellakaan osaa vastata. Joskus kyllä, joskus todellakaan ei. Itse pidän järkyttävistä ja shokeeraavista mainoksista, mutta esim. seksiä käytetään ehkä väghän liikaa.
2) Herättää tunteita ja mielikuvia.
3) Voi. Hyvään mainokseen saatetaan käyttää paljon aikaa ja energiaa. Mainoksen voi myös suunnitella kuvallisen kerronnan tavoin.
1) Joskus mainokset tahtovat shokeerata tai järkyttää. Paljas pinta on toisaalta jo menettänyt suurimman hohtonsa, se on kaikkialla läsnä länsimaalaisessa yhteiskunnassa. Ajatuksia herättävät mainokset tosin tarvitsevat oman paikkansa, kuluttajia pitää joskus ravistella.
2) Sellainen, joka herättää jotain ajateltavaa. Keskinkertainen ja mitäänsanomaton mainos kuulostaa kovin aneemiselta.
3) Totta kai. Mainos voi olla hyvää taidetta ja taide voi tuottaa hyvää (piilo)mainosta.
1) Mielestäni kannattaisi ajatella asiaa myös siitä näkökulmasta, että itse mainokset eivät välttämättä ole menossa moraalittomiksi vaan yhteiskunta ja arvomaailmat ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan, jolloin mainosten on pitänyt muuttua vastaamaan erilaisen yhteiskunnan tarpeita.
2) Ehkä yleisesti voisi ajatella, että erityisesti jotakin konkreettista tuotetta edustava, hyvä mainos on ilmaisultaan positiivinen, ja tähän kohtaan sopiikin lainaus Mad Men -sarjasta: "Advertising is based on one thing, happiness." Usein hyvä mainos on sellainen, joka saa yleisönsä ajattelamaan ja kyseenalaistamaan - etenkin yhteiskunnallisia tai jopa globaaleja arvoja. Tuntuukin, että yhä useammin halutaan erottua muista saman alan toimijoista juuri arvojen perusteella, esimerkiksi ketjuvaatemerkit haluavat mainostaa tuotteissaan käytettyjä egologisia materiaaleja tai sitä, että heidän alihankkijansa eivät käytä lapsityövoimaa. Tai sitten hyvä mainos voi olla sellainen, joka onnistuu manipuloimaan yleisöään siten, että he eivät tiedosta tulleensa minipuloiduiksi. Toisaalta hyvän mainoksen kriteerit riippuvat paljon siitä, kenen kannalta mainoksen hyvyyttä ajattelee.
3) Hmm. Vaikea kysymys. Toisaalta miellän mainokset taiteeksi, koska ne kuitenkin ovat luovan työn tulosta, niillä on aina jokin funktio, ne vetoavat subjektiivisella tasolla ajatteluun sekä niissä käytetään taiteellisia ilmaisukeinoja. Toisaalta taas mainokset ovat syntyneet kapitalistisen järjestelmän tuloksena sen ylläpitämiseksi ja pyörittämiseksi, mitä taas en miellä taiteen synnyn taustaksi.
Pirjo Vuokon mukaan mainonta on maksettua yhtäaikaista ja persoonatonta toimintaa.Mainonta on hänen mukaansa suunnattu isolle kohderyhmille.Mainonta on jatkuvasti menossa kuitenkin personoidumpaan suuntaan ja rajaa kohderyhmiään, esimerkiksi nuoret, aikuiset ja vanhukset.
VastaaPoistaMainonnalla pyritään saamaan pitkäaikaisia vaikutuksia kuluttajiin. Sillä varmistetaan tuotteen ja yrityksen tunnettuus. Sillä luodaan ja vahvistetaan mielikuvia ja haluja. Mainonnalla yritetään luoda kestäviä asiakassuhteita sekä ylläpitää vanhoja.Mainonnalla yrietään muuttaa ihmisten käyttäytymistä yritystä kohtaan.
Sillä informoidaan, suostutellaan sekä muistutetaan.
Mainonta seuraa aikaansa ja siihen vaikuttavat yhteiskunnan kulttuuri ja moraali. Nykypäivänä mainonta on mennyt koko ajan vapaampaan ja rajoja rikkovampaan suuntaan. Asiakkaan mielenkiinto halutaan herättää mahdollisimman voimakkailla ärsykkeillä. Esimerkiksi paljastavat alusvaatemainokset ovat jo täysin normaaleja katukuvassa. Mainoksen on oltava kuitenkin tunnistettava mainokseksi ja mainontaa ohjaavat edelleen tietyt lait.
Erilaisia mainonnan tyylejä ja mainoksia ovat esimerkiksi
- televisiomainokset
- printit
- bannerit
- sähköpostimainonta
- posterit
Kysymykset:
1) Onko mainonta menossa liian moraalittomaksi?
2) Millainen on hyvä mainos?
3) Voiko mainos olla taidetta?
Tehnyt: Minna ja Jenni
VastaaPoista1)Tähän en todellakaan osaa vastata. Joskus kyllä, joskus todellakaan ei. Itse pidän järkyttävistä ja shokeeraavista mainoksista, mutta esim. seksiä käytetään ehkä väghän liikaa.
VastaaPoista2) Herättää tunteita ja mielikuvia.
3) Voi. Hyvään mainokseen saatetaan käyttää paljon aikaa ja energiaa. Mainoksen voi myös suunnitella kuvallisen kerronnan tavoin.
1) Joskus mainokset tahtovat shokeerata tai järkyttää. Paljas pinta on toisaalta jo menettänyt suurimman hohtonsa, se on kaikkialla läsnä länsimaalaisessa yhteiskunnassa. Ajatuksia herättävät mainokset tosin tarvitsevat oman paikkansa, kuluttajia pitää joskus ravistella.
VastaaPoista2) Sellainen, joka herättää jotain ajateltavaa. Keskinkertainen ja mitäänsanomaton mainos kuulostaa kovin aneemiselta.
3) Totta kai. Mainos voi olla hyvää taidetta ja taide voi tuottaa hyvää (piilo)mainosta.
1) Mielestäni kannattaisi ajatella asiaa myös siitä näkökulmasta, että itse mainokset eivät välttämättä ole menossa moraalittomiksi vaan yhteiskunta ja arvomaailmat ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan, jolloin mainosten on pitänyt muuttua vastaamaan erilaisen yhteiskunnan tarpeita.
VastaaPoista2) Ehkä yleisesti voisi ajatella, että erityisesti jotakin konkreettista tuotetta edustava, hyvä mainos on ilmaisultaan positiivinen, ja tähän kohtaan sopiikin lainaus Mad Men -sarjasta: "Advertising is based on one thing, happiness."
Usein hyvä mainos on sellainen, joka saa yleisönsä ajattelamaan ja kyseenalaistamaan - etenkin yhteiskunnallisia tai jopa globaaleja arvoja. Tuntuukin, että yhä useammin halutaan erottua muista saman alan toimijoista juuri arvojen perusteella, esimerkiksi ketjuvaatemerkit haluavat mainostaa tuotteissaan käytettyjä egologisia materiaaleja tai sitä, että heidän alihankkijansa eivät käytä lapsityövoimaa.
Tai sitten hyvä mainos voi olla sellainen, joka onnistuu manipuloimaan yleisöään siten, että he eivät tiedosta tulleensa minipuloiduiksi.
Toisaalta hyvän mainoksen kriteerit riippuvat paljon siitä, kenen kannalta mainoksen hyvyyttä ajattelee.
3) Hmm. Vaikea kysymys.
Toisaalta miellän mainokset taiteeksi, koska ne kuitenkin ovat luovan työn tulosta, niillä on aina jokin funktio, ne vetoavat subjektiivisella tasolla ajatteluun sekä niissä käytetään taiteellisia ilmaisukeinoja. Toisaalta taas mainokset ovat syntyneet kapitalistisen järjestelmän tuloksena sen ylläpitämiseksi ja pyörittämiseksi, mitä taas en miellä taiteen synnyn taustaksi.
Pauliina