Käytännössä se on yritysten sisäistä ja ulkoista viestintää.
Markkinointiviestintää on kakki se, mitä tapahtuu oman ja asiakkaan käsityksen ja asioinnin välillä.
Pääpiirteittäin markkinointiviestintään sisältyy henkilökohtainen myyntityö, mainonta, myynnin edistäminen (kilpailukeinojen käyttöä) ja suhde ja tiedotustoiminta.
Oleellisena osana markkinointiviestintää on työryhmän sisäinen kommunikointi. Myyntityö henkilöstölle, ja tiedon kulku. Kaikki tämä vaatii johdonmukaisuutta ja strategisuutta , sekä julkisuuden hallintaa ja imagon luomista.
Ulkoiseen kuuluu erilaisia sidosryhmiä; asiakkaat, kilpailijat, yhteistyökumppanit, rahoittajat, media ja tavarantuojat.
Markkinointiviestinnän suunnittelu aloitetaan yleensä kohderyhmien arvioinnilla ja kohderyhmien ominaisuuksien vertaamisella organisaation ominaisuuksiin ja tarpeisiin. Markkinointiviestinnän suunnittelussa otetaan kantaa yleensä muun muassa seuraaviin asioihin:
- kohdeyleisön määrittäminen,
- halutun vaikutuksen määrittäminen,
- viestin suunnittelu,
- viestintäkanavien valinta,
- viestin lähettäjän ominaisuuksien määrittäminen sekä
- toteutus- ja arviointimenetelmien valinta.
Miten voi hyödyntää tulevassa osuuskuntatyöskentelyssä:
Pitää muistaa sisäisen viestinnän tärkeys!
Ota huomioon kaikki! Huom! KAIKKI!
Kysymyksiä blogin lukijoille:
Mikä on tärkeä huomioida ulkoisessa markkinointiviestinnässä?
Miksei kannata jäädä velkaa?
Mitä eroa on ulkoisella ja sisäisellä viestinnällä?
Tavoitteellisuutta kannattaa korostaa. Usein markkinointiviestinnän tavoitteena on liikevaihdon kasvattaminen, mutta kannattaa muistaa ettei tavoite ole aina välttämättä taloudellinen. Tavoitteeksi voidaan asettaa myös esimerkiksi tunnettuuden lisääminen tai negatiivisten mielikuvien muuttaminen positiivisiksi.
VastaaPoistaLyydia, Nella & Risto vastaa:
VastaaPoistaTärkeää ulkoisessa viestinnässä on huomioida kohdeyleisö ja keinot saada haluttu vaikutus. Velkaa ei kannata jäädä, koska se antaa asiantuntevamman kuvan firmasta. Raha-asiat on muutenkin hyvä pitää kunnossa ja jos velkaa jää, kannattaa hoitaa ne mahdollisimman nopeasti pois. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan firman sisällä työskentelevien välistä kommunikointia. Esimerkiksi pomo ilmoittaa työntekijöille jotain ja työntekijät informoivat toisiaan. Ulkoinen viestintä on firmalta lähtevää informaatiota ulkopuolelle ja samalla myös sen vastaanottamista. Esimerkiksi firma solmii sopimuksia yhteistyökumppanien kanssa ja informoi asiakaskuntaansa.